АЛЛА ГАМАН: «Секрет успіху кожної справи – в любові до того, що робиш»
Гаман Алла – випускниця факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології 1999 року (спеціальність «Дефектологія. Олігофренопедагогіка і логопедія»). Директорка Солобковецького навчально-реабілітаційного центру Хмельницької обласної ради. Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель- методист.
Автор близько 30 наукових праць. Автор програми «Правознавство (практичний курс)» для 9 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції розумового розвитку (рекомендовано Міністерством освіти і науки України).
Що спонукало Вас обрати спеціальність «Дефектологія. Олігофренопедагогіка і логопедія» та стати студенткою факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка?
Моя мама працювала у закладі для діток з особливими потребами. Я змалечку любила бувати в неї на роботі та спостерігати за процесом спілкування, навчання. Потім зрозуміла, що хочу допомагати особливим діткам.
Розкажіть, будь ласка, про свої студентські роки. Чим запам’яталися роки навчання? Кого із викладачів згадуєте? Пригадуючи студентські роки, за чим жалкуєте?
Прекрасні й неповторні студентські роки! Скільки спогадів, вражень і …тихої печалі за їх незворотньою неповторністю. Ностальгічно вони, сповнені світлих мрій, надій, молодечого запалу, віри у щасливе майбутнє, виринають у пам’яті…
Там, у древньому місті над Смотричем, чверть століття тому ми, юні, гуляли старовинним парком, милувалися історичними пам’ятками, фортецею, закохувались і любили… А ще ми із величезним захопленням навчалися в Кам’янець – Подільському державному педагогічному інституті. Бо вчитися було дійсно цікаво. Ніколи не забудемо захопливі лекції С. П. Миронової, М. П. Матвєєвої, Н. С. Гаврилової, О. М. Ляшенка, Л. О. Ханзерук, Г. М. Плешканівської, О. С. Кучерука, Г. О. Гомілко, О. В. Гаврилова. Ці викладачі не лише вміло викладали навчальні дисципліни, а й вчили нас добру, життєвої мудрості, докладали зусиль, щоб сформувати дійсно професіонала-знавця – справжнього дефектолога. Крізь роки несу науку своїх наставників, згадую їх мудрі життєві поради і намагаюсь не підвести їхню віру в мене.
Які навики Ви здобули під час навчання в університеті? Зважаючи на Ваш практичний досвід, як Ви вважаєте, які предмети потребують більш детального вивчення?
Я здобула всі необхідні професійні навики роботи з дітками з інтелектуальними порушеннями, а головне, – тверде переконання в тому, що за умови кваліфікованого адресно спрямованого корекційного навчання дію вторинного дефекту долають, а дію первинної вади – послаблюють.
Ви працюєте директоркою Солобковецького навчально-реабілітаційного центру Хмельницької обласної ради. Розкажіть про свою роботу.
Для мене моя робота – це моє життя. Я безмежно вдячна всім, хто поряд зі мною. І вважаю, мені дуже пощастило , що працюю в колективі педагогів (близько 50), вихованців (близько 110), а також батьків, які довірили нам своїх діток.
Центр працює цілодобово, тому великих зусиль для його належного функціонування докладають працівники персоналу, який обслуговує. Ми як велика сім’я: вирішуємо все разом, радіємо, долаємо труднощі, плануємо… Пишаюся тим, що наш колектив цілеспрямований, згуртований і володіє сучасними підходами до навчання, виховання та корекції особистостей особливих діток.
Які виклики сьогодення Вам доводиться долати?
Викликів є чимало, але ми намагаємось йти в ногу з часом, пристосовуватись, адаптовуватись до нових вимог та займатися улюбленою справою.
Які методики та технології, на Вашу думку, є найбільш ефективними в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами?
Кожна особлива дитинка- індивідуальна та неповторна. Намагаємось використовувати різноманітні методики й технології, які ефективні для конкретного учня. Одним підходять інформаційні чи інтерактивні технології, іншим потрібно навчатися в грі, у процесі багаторазового повторення та вправляння, а ще іншим – необхідні щоденні практичні заняття з набуття соціальних навичок. Головне для нас – зрозуміти, що приносить користь кожній дитині, визначити індивідуальну освітню траєкторію, підібрати для цього оптимальні форми, методи, засоби, підібрати педагогів і намагатися допомогти пізнавати світ та набувати життєвих компетентностей відповідно до своїх можливостей.
Що Вам допомагає у роботі? У чому черпаєте сили, натхнення? Чи маєте час на відпочинок?
Допомагає мій колектив, заступники та колеги. Допомагає кожен новий вогник в очах особливої дитини, її , можливо зовсім незначне, але досягнення. Допомагає вдячність батьків, визнання громадськості та бажання спонсорів і просто небайдужих людей співпрацювати з нами. У цьому й черпаю силу, натхнення, бажання працювати, ставити нові цілі, досягати їх і йти далі.
У чому секрет Вашого успіху? Які плани на майбутнє?
Мені здається, секрет успіху кожної справи – в любові, до того, що робиш. У моєму випадку – у любові до малят, які щиро й легко розкривають перед нами свої душі, очікуючи лагідного слова, уваги та доброти.
Планів на майбутнє багато. Але всі вони – задля створення затишку, комфорту, безпечного середовища , надання кваліфікованої допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
Дайте поради студентам університету та абітурієнтам: як правильно планувати свій час, ставити мету, визначати пріоритети?
Головна порада – відвідувати заняття, слухати лекції своїх викладачів, і намагатися розібратися в суті того, чим прагнете займатися. І головне, щоб був поклик душі і серця займатися улюбленою справою! Без цього ніяк!
Які Ваші побажання alma-mater?
Висловлю глибоку подяку та шану всьому колективу і зичу успіхів у вихованні молоді, підготовці висококваліфікованих спеціалістів, від яких залежить майбутнє нашої країни. Нехай натхнення і жага творчого пошуку будуть Вашими вірними супутниками, життя – багатогранним і плідним, шлях до професійного зростання – успішним.
Людмила Горчак, керівник відділу навчально-виховної роботи і гуманітарної освіти